måndag 23 maj 2011

Det bästa svenska risalternativet

Jag har inte varit så imponerad av matvete och liknande, utan tycker ofta att det blir allt för grötlikt. Särskilt de snabbvarianterna som saluförs har varit grötlika, tycker jag. Men jag har en favorit bland de svenska risalternativen. En produkt som har bra konsistens, smakar gott och som troligtvis kommer vara på var mans bord inom 10 år: Naken havre. Naken havre har allt man kan önska sig, lite tuggmotstånd, mild smak och lättlagat. Passar bra både till grytor och i sallader. Än så länge finns det bara i välsorterade matbutiker och hälsokostbutiker, men det kommer nog snart att ändras. Idag åt vi dem med böngryta, en klassiker som håller kan varieras efter smak.

Mexikansk böngryta

2 gula lökar
1 paprika eller morot (beroende på säsong, idag tog jag gul morot, för snyggast gryta tag grön paprika)
1 burk krossade tomater
1 lagerblad
chilipulver
1 tsk paprikapulver
1 buljongtärning
4-5 dl kokta bönor (svarta bönor är snyggast, men idag hade vi black-eyebönor)
250 g majs
1-2 mskpressad citron
1 tsk basilika (jag klippte i en nypa färsk basilika, det är bäst att passa på)

Skala och hacka löken. Strimla grönsaken och fräs lök och grönsak i lite olja.
Tillsätt tomater, lagerblad, paprikapulver, buljongtärning, chilipulver och bönor. Koka ihop ca 10 min. Tillsätt majs, citron och basilika i slutet av koktiden. 
Servera med kokt naken havre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar