lördag 10 september 2011

Höstig paj




Det här är en härlig höstpaj, tycker jag. Jag brukar laga den i oktober, men i år tjuvstartar jag lite. Nu kan jag dessutom plocka färska örter i trädgården till pajen, det går inte i oktober.


Rotsakspaj

4 dl vetemjöl
150 g smör
½ dl vatten

Kör i matberedaren till en deg. Tryck ut i pajform. Vila i kylen medan ugnen värms till 225 grader. Förgrädda ca 10 min. Sänk därefter ugnsvärmen till 200 grader.

1 palsternacka
1 morot
1 liten bit kålrot
2 st jordärtskockor
1 liten bit rotselleri
1 gul lök
2 msk ljus fransk senap

Skala och skiva morot och palsternacka. Skala och tärna kålrot, jordärtskockor och rotselleri. Koka dem nästan mjuka i lättsaltat vatten.
Skala och finhacka löken. Rör ihop lök och senap med de kokta grönsakerna.
Lägg fyllningen i pajskalet.

3 dl mjölk
4 st ägg
gräslök
dragon
persilja
salt och peppar
2 dl riven ost

Vispa samman ägg och mjölk. Tillsätt finhackade, färska örtkryddor. Salta och peppra. Häll äggstanningen över grönsakerna. Strö över osten.
Grädda i mitten av ugnen 35-40 min.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar