lördag 3 september 2011

Smarrig vegetarisk lasagne

Den här lasagnen behöver man inte laga för att den är vegetarisk, den ska man laga för att den är god. Receptet har jag fått dela med mig av till praktiskt taget alla som smakat den, så testa du också.

Smarrig lasagne


Tomatsås
1 burk krossade tomater
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 morot
2 tsk buljongpulver
2 msk tomatpuré 
1 burk vita bönor i tomatsås

Hacka löken, skala och grovriv moroten. Fräs lök, pressad vitlök och morot i lite olja. Häll på tomater, buljongpulver och tomatpure. Koka ca 10 min. Tillsätt vita bönor i tomatsås.

Grönvit röra
200 g fryst mangold eller bladspenat
1 burk kesella
Tina grönsaken (förslagsvis genom att låta den ligga i kylen över dagen). Blanda kesella och bladgrönt.

Bechamelsås
1 tsk timjan
3 msk rapsolja
3 msk vetemjöl
7 dl mjölk

Värm oljan i en kastrull. Vispa i mjölet. Häll på mjölken. Rör medan såsen kokar upp. Koka 3 min. Smaka av med salt och peppar.

3 dl riven ost

Värm ugnen till 225 grader.
Varva lasagneplattor, tomatsås, bechamel och grönvit röra i en ugnsfast form. Extra gott blir det om den grönvita röran hamnar som ett eget lager i mitten, tycker vi. Strö över osten. Gratinera i ugnen ca 20 min. 
Servera med en smarrig sallad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar